آموزشمهارت های فردی

نکات مهم فنون و اصول مذاکره که باید به آنها توجه داشته باشید.

امروزه همه ما در رابطه‌های خود چه در زندگی شخصی و چه در محیط کاری نیاز به مذاکره داریم. بنابراین آشنایی با فنون و اصول مذاکره یکی از موارد مهمی است که آشنایی با آن‌ها برای همه افراد امری ضروری است. قوانین مذاکره معمولاً بسیار ساده هستند ولی عدم آگاهی از آن‌ها در زندگی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در این مقاله آی تی پورت به برخی از مهم‌ترین فنون و اصول مذاکره می‌پردازیم.

فنون و اصول مذاکره

به هنر بحث و استدلال و چانه زدن برای رسیدن به تفاهم متقابل مذاکره گفته می‌شود. مذاکره معمولاً برای دستیابی به اهداف فردی یا سازمانی انجام می‌شود. در مذاکره حداقل ۲ فرد یا نهاد سازمانی وجود دارند که به انتخاب خود و نه به‌اجبار بر سر میز مذاکره حاضرشده‌اند. برای انجام مذاکره خوب و رسیدن به تفاهم، باید با فنون و اصول مذاکره به خوبی آشنا باشید. در ادامه مهم‌ترین فنون و اصول مذاکره را به شما معرفی می‌کنیم.

فنون و اصول مذاکره

۱-به مسیر پیش رو نگاه کنید

این موضوع برای اکثر ما پیش‌آمده است که چون درگذشته برای یک تصمیم غلط وقت گذاشته‌ایم، دلمان نمی‌آید آن تصمیم را رها کنیم و آن را ادامه می‌دهیم. اغلب اوقات ما تصمیم‌های روبه‌جلوی خود را با نگاه به گذشته می‌گیریم، درحالی‌که این یک استدلال کاملاً اشتباه است. این یکی از اصول و فنون مذاکره است که در مذاکره همیشه به مسیر پیش روی خود نگاه کنید و توجهی به تصمیمات گذشته نداشته باشید.

۲- مذاکره را با حالت قهر ترک نکنید

یکی از فنون و اصول مذاکره که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید این است که هرگز مذاکره را باحالت قهر و ناراحتی شدید ترک نکنید. این تفکر که ترک مذاکره باحالت قهر، باعث می‌شود از طرف خود امتیازات ویژه‌ای بگیرید یک تفکر نادرست است. معمولاً نیمه‌کاره گذاشتن مذاکره و ترک آن باحالت قهر باعث احساسات منفی شدید در ۲ طرف مذاکره می‌شود. درواقع انجام این کار داشتن رابطه دوباره را دشوار می‌کند و اگر این کار را انجام دهید، نباید انتظار رابطه دوباره با طرف مقابل را داشته باشید.

فنون و اصول مذاکره

۳- برای مذاکره خط قرمزهایی تعیین کنید

در انجام مذاکره خط قرمزهایی را برای خود و طرف مقابل تعیین کنید. به‌عنوان مثال شما حاضر هستید تا به‌طرف مذاکره امتیازاتی دهید ولی نمی‌خواهید این امتیازات از یک حدی بیشتر باشند. در این حالت شما باید این حداکثرها یا حداقل‌ها را برای خود تعریف کنید تا در حین مذاکره با مشکل مواجه نشوید. این مورد یکی از فنون و اصول مذاکره است که عدم توجه به آن در زندگی روزمره نیز باعث ایجاد نارضایتی‌هایی برای ما می‌شود. پس حتماً قبل از ورود به مذاکره خط قرمزهای خود را تعیین کنید.

۴-طرف مقابل را تحقیر نکنید

عدم تحقیر طرف مقابل یکی از مهم‌ترین فنون و اصول مذاکره است که حتماً باید به آن توجه شود. تحقیر طرف مقابل می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود. برای مثال طرف مذاکره شما در حال گفتن دروغ است و شما از این موضوع خبردارید ولی نباید این موضوع را به روی طرف مقابل بیاورید و باید اجازه دهید تا او به صحبت‌هایش ادامه دهد. تحقیر طرف مقابل باعث از بین رفتن حرمت‌ها شده و ادامه رابطه را خیلی سخت‌تر خواهد کرد.

گفتگو ها