آموزشبرنامه نویسی

آشنایی با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای هر فردی که قصد دارد طراحی وب را یاد بگیرد یک امر لازم و ضروری است. در ادامه به بررسی تاریخچه و معرفی این زبان می‌پردازیم و در نهایت به بازار کار زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت.

تاریخچه زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، با گسترش و ایجاد شدن صفحات وب با زبان های html و css، نیاز به زبانی برای پویاتر کردن صفحات وب احساس می شد. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت در ابتدا  توسط فردی به نام برندان ایچ در شرکت نت اسکیپ(NetScape)) طی شش ماه در سال ۱۹۹۵ با نام mocha ساخته شد و بعدها به livescript و با گسترش و پیشرفت این زبان به جاوا اسکریپت (java script) تغییر نام یافت. امروزه با پیشرفت دنیای طراحی وب و اضافه شدن فریم ورک و کتابخانه های قدرتمند به این زبان، زبان جاوا اسکریپت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای وب شده است.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

معرفی زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت در اصطلاح یک زبان برنامه‌نویسی سمت کلاینت (کاربر) است و به سمت سرور کاری ندارد. این زبان در کنار دو زبانhtml  و css سه هسته اصلی برنامه‌نویسی وب سایت در سمت کاربر هستند و آموزش جاوا اسکریپت برای هر فرد علاقه مند به طراحی وب امری اجتناب ناپذیر است. بر خلاف تصور اشتباهی که وجود دارد، زبان جاوا اسکریپت ربطی به زبان برنامه‌نویسی جاوا ندارد.

کاربرد جاوا اسکریپت در پویایی بخشیدن به عناصر یک صفحه وب است. برای توضیح بیشتر باید گفت که ساخت هر صفحه وب دو مرحله دارد: مرحله اول طراحی ظاهر سایت که در اصطلاح به آنfront end  گفته می‌شود که تفسیر و اجرای آن در سمت رایانه کاربر صورت می گیرد و مرحله دوم برنامه‌نویسی سمت سرور که در اصطلاح به آن back end گفته می شود که اجرای آن بر عهده سرور است.

در مرحله اول‌ با استفاده از زبان html قالب اصلی صفحه وب سایت طراحی شده و با استفاده از زبان css به عناصر مختلف صفحه ویژگی‌هایی همچون رنگ، فونت، پس‌زمینه، نحوه قرارگیری در صفحه و … مشخص می شود. پس از این مرحله نوبت به استفاده از زبان جاوا اسکریپت میرسد. با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت می‌توان به عناصر صفحه پویایی داد.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

کاربرد زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

هماطور که اشاره شد، کاربرد زبان جاوا اسکریپت در دینامیک کردن صفحات وب است. به عنوان مثال می‌توان متن یک عنصر را تغییر داد یا ویژگی‌هایی همچون رنگ و اندازه و فونت عناصر را عوض کرد یا یک تصویر و عنصر را پنهان یا ظاهر کرده و یا این عناصر را جابجا کرد. می‌توان مقادیری که در یک فرم صفحه وب واردشده است، اعتبار‌سنجی کرد که به عنوان مثال یک آدرس ایمیل درست واردشده است یا خیر.

به عبارتی می‌توان گفت جاوا اسکریپت زبان برنامه‌نویسی اچ تی ام ال و سی اس اس است. زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت مثل دیگر زبان‌های سطح بالا، یک زبان شیء گرا است و از برنامه‌نویسی ساخت یافته هم پشتیبانی می‌کند. برخی پیچیدگی هایی که در زبان هایی همچون  cو جاوا وجود دارد، در جاوا اسکریپت حذف شده است. به عنوان مثال برای تعریف متغیر نیازی به معرفی نوع متغیر وجود ندارد یا مثلاً عملیات تبدیل نوع متغیرها را خود این زبان به صورت خودکار انجام می‌دهد. این قابلیت‌ها موجب شده که استفاده و کاربری آن راحت‌تر باشد.

فریم ورک‌ها و کتابخانه‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

فریم ورک‌ها و کتابخانه‌ها یک سری دستورات آماده یک زبان برنامه‌نویسی‌اند که برای راحت‌تر شدن کار برنامه نویس و همچنین افزودن قابلیت‌های مختلف به آن زبان به وجود آمده اند.

یکی از نقاط قوت زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، کتابخانه ها و فریم‌ورک های قدرتمند این زبان همچون جی کوئری، angular js، react.js و تکنولوژیajax  است که موجب کوتاه شدن دستورات جاوا اسکریپت و همچنین قابلیت‌ها و قدرت انعطاف فوق العاده ای به این زبان بخشیده است. امروزه جی کوئری به عنوان محبوب ترین کتابخانه جاوا اسکریپت شناخته می‌شود.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

بازار کار زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

با توجه به گسترش و پیشرفت روز افزون اینترنت و دنیای وب و روی آوردن بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به سمت سایت ها و سامانه‌های الکترونیکی و از طرف دیگر افزوده شدن قابلیت های فوق العاده به زبان جاوا اسکریپت با کتابخانه‌های قدرتمند همچون جی کوئری و تکنولوژی‌های جدید همچون ajax، بازار کار مناسبی برای افراد متخصص در این حوزه وجود دارد. افراد متخصص در این حوزه می توانند هم به کار و فعالیت در شرکت‌های مختلف طراحی وب بپردازند و هم به عنوان فریلنسر، اقدام به دریافت و انجام پروژه های مختلف از طریق اینترنت بپردازند.

گفتگو ها
    پایان نامه

    از مطالب خوب و مفیدتون ممنون