اخبار

کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند بیت‌کوین‌های کاربران را بدزدند

کامپیوترهای کوانتومی - ارز دیجیتال - Digital currency

با پیشرفت ارزهای رمزنگاری شده افراد زیادی علاقه مند به استفاده از آن به جای سیستم پولی رایج کنونی شده اند. در این نوع رمزنگاری به صورت بسیار پیچیده انجام می شود که کامپیوترهای کنونی توانایی حل آن را ندارند ولی ممکن است در آینده کامپیوترهای کوانتومی بتوانند این معماها را حل کنند. در حقیقت کامپیوترهای کوانتومی می توانند بیت کوین های کاربران را بدزدند. اما این کار چگونه صورت می گیرد؟ با آی تی پورت همراه باشید.

نحوه رمزگذاری بیت کوین

معاملات بیت کوین با استفاده از یک سری معما رمزگذاری شده اند و در محیط عمومی بلاک چین ذخیره می شوند. در حقیقت بلاک چین همان واسطه ی قابل اعتماد است که نقش بانک ها برای سیستم پولی مرسوم را دارد. تفاوتی که بین بلاک چین و بانک ها وجود دارد این است که معاملات انجام شده بر روی بلاک چین به صورت ناشناس انجام می شوند و مانند بانک ها نیازی به تائید طرفین حقیقی در هنگام معامله نیست.

در معاملات ارزهای رمزنگاری شده شخص خریدار یک معمای پیچیده و دشوار ایجاد می کند که توسط یک کلید عمومی قابل حل خواهد بود و آن را به شبکه می فرستد تا در رؤیت سایرین قرار گیرد. حال شخصی که ارز مورد نظر را دارد، اگر قصد معامله داشته باشد معامله را به شبکه تسلیم می کند و با ادامه مراحل، انتقال ارز انجام می گیرد. در این شرایط اگر کسی غیر از دارنده کلید عمومی بتواند رمزگذاری را بشکند به راحتی می تواند ارز در حال معامله را صاحب شود.

کامپیوترهای کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی چگونه این معما را حل می کنند؟

معماهای استفاده شده در معاملات بیت کوین پیچیده و دشوار هستند به طوری که هیچ کدام از کامپیوترهای مورد استفاده کنونی توانایی حل آن ها را ندارند. این ناتوانی به این دلیل است که در این نوع رمزگذاری ها الگوریتم های بسیار پیچیده ریاضی مورد استفاده قرار می گیرند که برای حل آن کامپیوتر باید سرعت حل الگوریتم فوق العاده ای داشته باشد. کامپیوترهای کوانتومی احتمالاً این قابلیت را خواهند داشت.

در واقع کامپیوترهای کوانتومی با توجه به سرعت حل الگوریتم بالایی که خواهند داشت می توانند رمزگذاری های بیت کوین را بشکنند. کامپیوترهای کوانتومی این قابلیت را خواهند داشت تا هنگامی که بیت کوین در حال معامله است، از روی کلید عمومی به کلید معما برسند و ارز مربوطه را بدزدند.

گفتگو ها