مهارت های فردی

چگونه یک سخنرانی کوتاه و خوب ارائه کنیم؟

سخنرانی

شما می توانید توصیه های زیادی درباره ارائه یک سخنرانی بزرگ در مقابل مخاطبان زیادی بیابید. برای مثال قبلا در آی تی پورت به شما گفته بودیم چگونه در سخنرانی خود همه را مجذوب خود کنید و یا چگونه بهتر مکالمه کنیم؟ اما در اغلب موارد، احتمالا از شما خواسته (گاهی با اطلاع قبلی، گاهی بدون اطلاع) میشود تنها چند دقیقه برای رسیدگی به یک گروه کوچکتر زمان بگذارید. اینجاست که باید بدانید چگونه یک سخنرانی کوتاه برای مخاطبان خود ارائه کنید که تمایل بیشتری برای آن داشته باشند. برای سری بعد که این اتفاق برای شما افتاد به راه کارهای مفید برای ارائه یک سخنرانی خوب می پردازیم. با آی تی پورت همراه باشید.

 کوتاه کردن سخنرانی

یک وسوسه تاسف بار در یک سخنرانی کوتاه تلاش برای فشرده کردن تمام چیزهایی است که شما باید در یک زمان کوتاه بگویید. به جای تلاش برای ایجاد تناسب زمان با سخنرانی، توجه داشته باشید که شما باید سخنان خود را با زمان اختصاص داده شده متناسب کنید. اگر به شما پنج دقیقه زمان برای صحبت دادند، شما نباید بیشتر از سه نقطه نظر اصلی را بحث کنید.

سخنرانی کوتاه

نکته: اگر سخنرانی کوتاه شما طولانی تراز این مقاله است، آن بیش از حد طولانی است.

 برنامه ریزی و تمرین و تکرار

این مربوط می شود به این که آیا به شما پنج روز قبل از سخنرانی اطلاع رسانی شده است و یا ۳۰ ثانیه قبل از آن. اگر شما طی یک تماس برای دعوت به سخنرانی غافلگیر شدید، برنامه ریزی شما ممکن است تنها برآمده از سه دیدگاه اصلی باشد هنگامی که شخص دیگری در تلاش است تا توجه همه را به معرفی شما جلب کند، اما این بهتر از هیچ چیز است. در حالت ایده آل، شما می خواهید برای همهی چیزهایی که می خواهید بگویید برنامه ریزی کنید، تمرین کردن در مقابل افراد دیگر برای مثال اعضای خانواده و یا دوستان و بارها و بارها بازنویسی متن سخنرانی باعث می شود آمادگی بهتری حتی برای مواقع که از قبل به شما اطلاع نداده باشند داشته باشید.

نکته: به این دام نیوفتید که سخنان کوتاه نیاز به آماده سازی کمتری دارد. در واقع، یک سخنرانی کوتاه خوب می تواند سخت تر از یک سخنرانی طولانی باشد.

قطع کردن سخن خویش

من فکر نمی کنم کسی تا به حال گفته باشد: “آرزو داشتم که سخنرانی طولانی تر میبود“. بنابراین توالی زمان را اداره کنید، و به تمام معنی سخن بی ربط نگویید. اگر برای گفتن نقطه نظر اصلی زمان کم آوردید، یا آن را به پرسش هایی که مردم برای شما پس از آن دارند مرجوع کنید، یا یک یادداشت پیگیری به اعضای مخاطب ارسال کنید.

نکته: مدت زمانی که از شما خواسته شده سخنرانی کنید را در نظر بگیرید، و آن را بیست درصد کم کنید.

استفاده از نقاط عطف

برای یک سخنرانی پنج دقیقه ای، شما می توانید سخنرانی را در فواصل تقریبا یک دقیقه ای سازماندهی کنید، و می توانید نقاط عطف را به مخاطبان در صدر هر دقیقه ارائه دهید. به خودتان یک دقیقه برای معرفی خودتان فرصت دهید، که در طی آن توضیح می دهید درباره چه چیزی قرار است صحبت کنید. سپس شما ۶۰ ثانیه برای هرسه نقطه نظر اصلی خود وقت در نظر بکیرید. که ۶۰ ثانیه آخر را می توانید برای یک نتیجه گیری کوتاه استفاده کنید، و یا به عنوان یک بافر باشد در حالتی که شما اجرای طولانی داشتید.

نکته: از نشانه های کلامی برای حفظ مخاطبان در مدت سخنرانی استفاده کنید. عباراتی که به نظر در صفحه نوشته شده آشکار هستند می توانند در اظهارات شفاهی خیلی بیشتر مفید باشند: “این نقط نظر اول بود. اکنون ما در مورد دومین مرحله از سه دیدگاه من صحبت می کنیم.”

سخنرانی جذاب

ابراز کنید، بیان نکنید

برای یک سخنرانی کوتاه، خوب به نظر می رسد چیزی را فیزیکی به مخاطبان نشان دهید برای مثال چند عکس، سرپا نگه داشتن کوتاه، یا هر چیزی که چشم مخاطب را بر موضوع متمرکز کند. فکر کردن به تفاوت در اعلان ها: “دیروز، ما یک قرارداد مهم امضا کردیمدر مقابل نگه داشتن قلم خود و گفتن،با این قلم، ما دیروز تاریخ را ساختیم هنگامی که یک قرارداد پنج ساله امضا کردیم.” و یا ، بالابردن فنجان قهوه خود و پیشنهاد یک کیک، به جای تنها اعلام یک مطلب. این اقدام شاید کمی چرند باشد، اما بسیار به یاد ماندنی است.

شخصی سازی

هر سخنرانی کوتاه فرصتی برای اتصال عاطفی با مخاطبان وجود دارد. از این که احساسات خود را با صدای خود بروز دهید بیم نداشته باشید. اگر خبر خوب است، بگویید که شما خوشحال و مفتخر هستید. اگر مجبور به اشتراک گذاشتن چیزی غمگین یا بد هستید، لحن و عبارات خود را با اخبار مطابقت دهید.

نکته: چند کلمه کوتاه می تواند برای ایجاد یک اتصال کافی باشد. به سادگی با صداقت چیزی بگویید مثلاطبق یک مسئله شخصی، من فوق العاده به این گروه افتخار می کنمیامن نمی توانم هنوز به شما بگویم چگونه ما بر این چالش غلبه خواهیم کرد، اما می توانم  به طور قطع اطمینان بدهم راهی را خواهیم یافت

سخنرانی

بلند صحبت کردن

همه آماده سازی شما، سازماندهی، و احساسات بیهوده است اگر مخاطبین شما نتوانند به خوبی سخنرانی شما را بشنوند. اگر تجهیزات صوتی خوب دارید، از آن استفاده کنید. وگرنه، حداقل با پرسیدن اینکه آیا مردم می توانند صدای شما را بشنوند شروع کنید. یک ترفند: از مخاطبان بخواهید تا دست خود را بالا ببرند اگر صدای شما را به خوبی می شنوند. همچنین نکاتی که در آموزش چگونه بهتر مکالمه انجام دهیم ؟ بخش ۵ ام آموزش در خصوص رسا بودن صدا کاربردی است و می توانید آنها را مطالعه داشته باشید.

نکته: به یاد داشته باشید که تضمین کنید هرکسی می تواند صدای شما را بشنود. صدای خود را بالا ببرید، و یا قدم زدن به مرکز مخاطبین را در نظر داشته باشید. اگر با مشکل روبرو شدید و نتوانستید یک راه حل پیدا کنید، سخنان خود را کوتاه تمام کنید، و راهی برای پیگیری بعدی پیدا کنید.

گفتگو ها
    رافعی

    بازی کردن با صدا و استفاده درست از حرکات دست هم خیلی کمک می کنه به یک سخنرانی خوب. در کل میشه گفت استفاده از زبان بدن در سخنرانی خیلی کاربردی هست. مطالب خوبی بود

    خیلی مطلب جالب است خسته نباشید .

    بسیار عالی . . . موفق باشید .

    سلام
    خیلی جالب و کاربردی بود ممنونم فوق العاده بود
    با تشکر مثل همیشه عالی