گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

مقدمه نویسنده

اکسپریا C3 را باید بهترین گوشی هوشمند سونی با دوربین سلفی دانسته است. کمپانی سونی ادعا می‌کند که اکسپریا C3 برترین گوشی سلفی دنیا می‌باشد. به هر حال آن چیزی که مسلم است، کاربران گوشی های هوشمند، علاقه‌ی بسیار زیادی به عکاسی سلفی دارند و سازندگان گوشی‌ها این واقعیت را به خوبی درک کرده‌اند و در تلاش‌اند تا گوشی های هوشمند آتی خود را در این مسیر قرار دهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه‌ چندان دور محصولات بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم.  اکسپریا C3 در واقع یک گوشی هوشمند دو سیم کارته است که سونی با آن قصد دارد طرفداران عکس ‌برداری سلفی را مخاطب قرار دهد. این تلفن از مشخصات سخت‌افزاری متوسطی بهره می‌برد و قیمت آن از سری Z نیز ارزان تر است. با توجه به  ادعای کمپانی سونی و برترین ویژگی هایی که در این گوشی مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم تا بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی را در آی تی پورت داشته باشیم، تا کاربران بیشتر با اکسپریا C3 آشنا شویم. با آی تی پورت همراه باشید.

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

طراحی و کیفیت ساخت اکسپریا C3

اکسپریا C3 با بدنه‌ای پلاستیکی، قاب پشت مات و صفحه‌نمایش HD به‌خوبی این مساله را بیان می‌کند که در رده محصولات میان رده قرار می‌گیرد. به‌عنوان یک فبلت با صفحه‌نمایش ۵,۵ اینچ، اکسپریا C3 دارای ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با رقبا است، اما به لطف استفاده از پلاستیک، وزن گوشی به ۱۴۹,۷ گرم رسیده که مقداری مناسب به شمار می‌آید.

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

سبک طراحی گوشی مانند دیگر گوشی‌های سونی از نوع آمینی بالانس است که البته در مقایسه با گوشی‌های رده ‌بالای سونی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.  اکسپریا C3 تنها ۷٫۶ میلی ‌متر ضخامت دارد که بسیار نازک می‌باشد. به واقع ضخامت کم این گوشی را باید یکی از چند پارامتر اصلی در زیبایی این محصول برشمرد. دور تا دور اکسپریا C3 با نواری فلزی مزین گردیده که زیبایی خوبی را به این گوشی بخشیده است. البته این نوار فلزی کمی مستعد جذب خط و خش است که در مجموع ما مزایای این نوار را بیشتر از معایب آن می‌دانیم. تمامی دکمه‌های این گوشی بر روی لبه‌ی سمت راست قرار گرفته. در مرکز این لبه، دکمه‌ی پاور نشسته که درست همانند سایر گوشی‌های هوشمند و پرچم ‌داران سونی می‌باشد.

در پایین دکمه‌ی پاور، کلید کم ‌وزیاد کردن صدا و شاتر به چشم می‌خورد. برخلاف سامسونگ که هیچ اعتقادی به کلید فیزیکی شاتر برای هیچ یک از گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار خود ندارد، سونی سعی دارد حتی گوشی‌های میان‌ رده‌ی خود را هم به این دکمه مجهز نماید. در بالای دکمه‌ی پاور این گوشی شیارهای سیم‌کارت ۱ و ۲ از نوع میکرو وجود دارد که با درپوشی هم‌رنگ با فریم دور گوشی پوشانده شده است.

صفحه نمایش

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

سونی اکسپریا C3 دارای یک صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی از نوع IPS است که رزولوشن آن HD با ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل را به نمایش می‌گذارد. همچنین با توجه به وضوح تصویر و اندازه‌ی نمایشگر این گوشی می‌توان دریافت که نمایشگر اکسپریا C3 دارای تراکم پیکسلی ۲۶۷ در هر اینچ می باشد .

سخت افزار و عملکرد اکسپریا C3

پردازنده اسنپدراگون ۴۰۰ کمپانی کوالکام، پردازنده ای است که شاید نظیر آن رادر گوشی های هومشند مشاهده کرده باشیم.  اکسپریا C3 نیز از همین پردازنده در کنار یک گیگابایت حافظه اصلی استفاده می کند. این پردازنده شامل پردازنده چهار هسته‌ای می‌شود که البته نباید انتظار داشته باشید عملکردی همچون پردازنده های  قدرتمند بازار داشته باشد.

اسنپدراگون ۴۰۰ توان مصرفی بالایی ندارد و به همین خاطر، باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت این گوشی، به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی انتظار کاربر از یک فبلت میان رده دو سیم‌کارت باشد. تنوع امکانات ارتباطی گوشی مناسب است، اما دیگر خبری از اتصال دو بانده Wi-Fi نیست. فضای ذخیره‌سازی گوشی هشت گیگابایت است که بالطبع بخشی از آن توسط نرم‌افزارهای خود گوشی اشغال‌شده است.

سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم‌عامل اندروید نسخه‌ی ۴٫۴٫۲ یا همان کیت کت به طور پیش‌فرض بر روی اکسپریا C3 اجرا می‌شود و در کنار آن، رابط کاربری اختصاصی و جذاب سونی بر روی این میان‌رده به چشم می‌خورد. رابط کاربری به کار برده شده در این گوشی بسیار شبیه به سایر پرچم‌داران این کمپانی بوده است.

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

به طوری که به سختی می‌توان تفاوتی بین رابط این دو رابط کاربری پیدا نمود. به واقع یکی از موارد متفاوت بین رابط کاربری اکسپریا C3  و پرچم‌داران سونی را می‌توان در صفحه‌ی لاک اسکرین دانست. جایی که صفحه‌ی لاک اسکرین اکسپریا C3 کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

برای کسانی که هنوز علاقه دارند یک دستی با اسمارت‌فونی ۵.۵ اینچی کار کنند، در بخش تنظیمات گزینه  One-handed Operations  نیز گنجانده شده است. البته همانند دیگر اسمارت ‌فونهای بازار این قابلیت چندان کاربردی نیست و عملکرد مناسبی ندارد. در اکسپریا C3  این گزینه تنها دو قابلیت را فعال می‌کند.

دوربین

مهم‌ترین ویژگی اکسپریا C3 در مقایسه با دیگر مشخصات موجود، دوربین جلویی پنج مگاپیکسل به همراه یک فلاش ال ای دی است که در هر گوشی نمی‌توان آن را یافت. دوربین پنج مگاپیکسلی جلو در مقایسه با یک دوربین پنج مگاپیکسلی گوشی هوشمندی همچون لومیا ۵۲۵ حرفی برای گفتن نداشته و در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. اما در مقایسه با دوربین جلو اکثر گوشی‌های هوشمند، عملکردی بسیار مناسب دارد. استفاده از لنز ۲۵ میلی‌متری باعث شده تا بتوانید فضای بیشتری را در تصویر جای دهید و در سلفی‌های گروهی دچار مشکل نشوید.

فلاش ال ای دی جلو نیز در واقع یک Fill Flash به شمار می‌آید که با ته زمینه نوری گرم و در محیط‌های کم‌نور عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. علاوه بر سخت‌افزار، نرم‌افزار دوربین نیز دارای چند ویژگی برای رتوش تصویر صورت است. دوربین پشتی این گوشی قادرست تا تصاویری نه چندان تاریک و واضح در محیط‌هایی با نور کم و نامناسب بیندازد. در واقع کمپانی سونی  توانسته به وسیله‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری نور مناسبی به عکس‌های با نور کم‌ ببخشد. همچنین تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی از کیفیت خوبی برخوردار بوده و نویز زیادی در تصاویر با نور مناسب دیده نمی‌شود.

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین ۸ مگاپیکسلی این فبلت می‌توان به قابلیت ثبت موقعیت مکانی و زمانی، فوکوس لمسی، قابلیت تشخیص لبخند و چهره، پانوراما و HDR اشاره نمود. همچنین کاربران می‌توانند حداکثر با کیفیت تمام اچ دی به فیلم ‌برداری با دوربین این میان‌رده بپردازند.

جمع بندی آی تی پورت

برای آنهایی که به دنبال اسمارت فون مناسب جهت عکاسی سلفی‌ عالی هستند، اکسپریا C3 بهترین انتخاب حال حاضر می باشد. . در کنار دوربین سلفی، عملرکد مناسب این گوشی در قسمت باتری و پردازنده اسنپدارگون ۴۰۰، این گوشی هوشمند یک گوشی مناسب و در واقع یک انتخاب عالی در زمینه گوشی های هوشمند میان رده می باشد. ارایه یک حافظه اصلی ۱ گیگابایت در کنار حافظه داخلی ۸ گیگابایت به قیمت ۹۰۰ تومان در بازار ایران مطمئنا کاربران زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

بررسی تخصصی اکسپریا C3 ، سرآمد دوربین های سلفی

این بود بررسی این اسمارت فون در آی تی پورت. منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها