گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی تخصصی اکسپریا Z3 ، برترین اسمارت فون سال ۲۰۱۴ از نگاه کاربران

سونی اکسپریا Z3

مقدمه ای برای یک برترین

نزدیک به یک سال پس از آن تاریخ اما سونی تقریبا به‌طور کامل به وعده خود وفا کرده و با اینکه به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران در نظر گرفتن عمر شش ماه برای یک گوشی پیشرفته چندان منطقی و عاقلانه به نظر نمی‌رسد اما اینک سومین گوشی از سری جدید خانواده Z موسوم به اکسپریا Z3 در فاصله‌ای بسیار اندک از اکسپریا Z2 به بازار راه پیدا کرده است.

بررسی تخصصی اکسپریا Z3 ، برترین اسمارت فون سال 2014 از نگاه کاربران

البته در مقایسه با اکسپریا Z2  حداقل روی کاغذ تغییرات بزرگی و بنیادینی را تجربه نکرده و در بسیاری از موارد گزینه‌های سخت‌افزاری مدل پیشین را تکرار کرده است. تغییرات اصلی اکسپریا Z3 به‌جز موارد نه چندان تعیین‌کننده‌ای چون فرکانس پردازنده و حافظه داخلی بیشتر به بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری تعلق داشته و سونی از این طریق با وجود معرفی یک گوشی جدید هزینه بالایی را برای بهبود سخت‌افزارهای اصلی دستگاه مثل صفحه‌نمایش، دوربین یا چیپ‌ست پردازشی اختصاص نداده است. جعبه ارائه شده همراه اکسپریا Z3 در نگاه اول بسیار کوچک‌تر از حد قابل انتظار برای یک گوشی پیشرفته با صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر از ۵ اینچ به نظر می‌رسد.

بررسی تخصصی اکسپریا Z3 ، برترین اسمارت فون سال 2014 از نگاه کاربران

طراحی این باکس نیز در مقایسه با دیگر محصولات خانواده اکسپریا Z کاملا متحول شده و به‌جای تصویر بزرگی از گوشی در زمینه‌ای سفید با نشان سونی، اینک تاکید کامل در جعبه اکسپریا Z3  روی دوربین و کناره‌های تغییر شکل یافته دستگاه استوار شده است. درون این جعبه به‌جز خود گوشی که در بالاترین قسمت قرار دارد. لوازم جانبی همیشگی شامل شارژر، هدست و کابل  USB  قرار دارد. شارژر گوشی یک نمونه ۵ ولتی و ۱۵۰۰ میلی‌آمپری است که برای گوشی در این سطح موارد استانداردی به حساب می‌آید. در ادامه با آی تی پورت با بررسی این محصول همراه ما باشید.

طراحی وکیفیت ساخت اکسپریا Z3

قاب جلوی و پشتی گوشی مانند نسل قبل از شیشه ساخته شده در حالی که قاب اطراف گوشی آلومینیومی است. اولین تفاوت در اینجا مشاهده می شود در ۴ لبه اطراف گوشی پوششی از کامپوزیت فریم را پوشانده است که این موضوع باعث عمر بیشتر گوشه های گوشی خواهد شد و اگر گوشی با زمین برخورد کند این کامپوزیت بیشتر از آلومینیوم دوام خواهد آورد. برخلاف اکسپریا Z2  لبه های صفحه نمایش گرد شده که این موضوع باعث خواهد شد تا گوشی در دستان شما بهتر جای بگیرد و دست کاربر را آزار ندهد.

درگاه های این گوشی به علت ضد آب بودن توسط یک کاور پوشیده شده اند، یکی از نگرانی ها در مورد این کاورها عمر آن ها است، سونی به صورت رسمی اعلام نکرد که عمر این درپوش ها چقدر است اما خطر کنده شدن این درپوش ها به خصوص در قسمت درگاه شارژ، به علت باز و بسته شدن زیاد، بسیار محتمل است. اما سونی برای اینکه کمتر درپوش شارژ را باز و بسته کنید راه حل خوبی دارد، داکی که برای این گوشی ارائه شده و قیمت چندان گرانی هم ندارد به درگاه داک متصل می شود و گوشی را شارژ می کند.

صفحه نمایش

سونی اکسپریا Z3 مجهز به یک نمایشگر ۵٫۲ اینچی از نوع IPS است که رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۲۴ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌دهد. شاید در ظاهر این گونه به نظر رسد که وضوح تصویر گوشی‌های سری Z سونی از همان ابتدا تا اکسپریا Z3 بر روی فول اچ دی درجا زده‌اند و یا تراکم پیکسلی این سری در حال کم و کم‌تر شدن می‌باشد، اما سونی به صورت خزه گونه ای در حال ارتقا و بالا بردن سطح کیفی نمایشگرهای گوشی‌های سری Z خود می‌باشد.

بررسی تخصصی اکسپریا Z3 ، برترین اسمارت فون سال 2014 از نگاه کاربران

یکی از ارتقاهای ملموسی که صفحه نمایش اکسپریا Z3 نسبت به Z2 داشته، رنگ سفید صفحه نمایش می‌باشد. رنگ سفید به نمایش در آمده در این گوشی نسبت به نسل قبلی خود سفید تر و روشن‌تر بوده و به اصلاح خود نمایندگان سونی، رنگ سفید آن کول تر می‌باشد.

سخت افزار

اکسپریا Z3 قوی‌ترین گوشی در سری اکسپریا تا به این‌ لحظه به شمار می‌رود که از سخت‌افزار بهینه‌ شده‌ای نسبت به پرچم‌دار قبلی سونی برخوردار است. قلب تپنده‌ی این تلفن هوشمند یک سیستم‌-روی-یک-چیپ اسنپدراگون ۸۰۱ است که هر یک از ۴ هسته‌ی آن دارای فرکانس کلاک ۲٫۵ گیگاهرتز هستند که با گرافیک آدرنو ۳۳۰ و ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم مجتمع شده است. سونی در جدید‌ترین پرچم دار خود باز از همان پردازشگر نسخه‌ی قبلی استفاده کرده است اما فرکانس کلاک را به میزان ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر کرده است.

از قابلیت‌های بسیار خوب پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۱ می‌توان به استقلال هرچه بیشتر هر هسته نسبت به قبل اشاره داشت. به نسبت نوع کار و اجرای برنامه‌ها، هر هسته کارایی خود را تنظیم می‌کند و در مواقع لزوم هسته‌های دیگر شروع به فعالیت می‌کنند. در غیر این‌ صورت، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، هسته‌های دیگر خاموش می‌مانند و پردازش با یک هسته دنبال می‌شود.

سیستم عامل و رابط کاربری

اکسپریا Z3 یکی از نخستین موبایل های سونی است که با اندروید ۵ ارائه می شود، اما این شرکت برخلاف سازندگان دیگر تغییرات زیادی را در سیستم عامل گوگل ایجاد نکرده و ترجیح می دهد تجربه ای نزدیک به اندروید خالص را تنها با اعمال برخی تغییرات کوچک به کاربر ارائه کند. پس از ورود به صفحه home با چیدمان معمول اندروید مواجه می شویم که در آن آیکون ها و ویجت ها و دکمه های اصلی اندروید به شکل نرم افزاری حضور دارند.

بررسی تخصصی اکسپریا Z3 ، برترین اسمارت فون سال 2014 از نگاه کاربران

تعداد صفحاتی که با سوایپ به چپ و راست بینشان جابجا می شویم تا ۷ عدد قابل افزایش، و بخش dock پایین صفحه که آیکون های آن در تمام صفحات ثابت هستند قابلیت ساخت فولدر و قرار دادن چندین اپلیکیشن درون آن را داراست. در این بخش علاوه بر قابلیت تغییر theme و عکس زمینه و اضافه کردن ویجت ها، یک آیکون جدید به نام home settings اضافه شده که با استفاده از آن می توانید ضمن تغییر سایز آیکون های صفحات خانگی، جهت نمایش صفحات را نیز بین افقی و عمودی تغییر دهید.

وجود این قابلیت امکان استفاده از کیبوردهای فیزیکی و بهبود تجربه کاربری در هنگام تایپ را به همراه خواهد داشت.

دوربین

دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسلی اکسپریا Z3 برای چهارمین بار پس از Z1، Z2 و  Z3 Compact به‌کار گرفته شده است مشخصات کلی این دوربین همچون سنسور بزرگ ۱/۲٫۳ اینچی با امکان برداشت تصویر تا وضوح ۳۹۳۶در۵۲۴۸ پیکسل، گشودگی f/2.0 دیافراگم و لنز واید ۲۷ میلیمتری تغییری نسبت به گذشته نداشته است.

در این بخش در حالت Manual یا تنظیم دستی در کناره سمت راست آخرین عکس گرفته شده، دکمه شاتر، سوئیچر تعویض بین عکاسی و فیلم‌برداری و دکمه تغییر حالت دیده شده و گزینه‌های غیر قابل تغییر سمت چپ نیز ار بالا به پایین شماره تغییر صحنه، تغییر نورگیری، تنظیمات فلش، سوئیچ بین دوربین اصلی و دوم و بلاخره آیکون سه‌نقطه دسترسی به سایر تنظیمات دوربین می‌شود.

یک محدودیت اصلی دوربین اکسپریا Z3  که پیش از این نیز در Z2 تکرار شده بود سایز تصویر در حالت HDR است که حداکثر به ۸ مگاپیکسل محدود شده و با گذر از این رزولوشن امکان برداشت تصویر در این حالت در دسترس قرار ندارد.

جمع بندی آی تی پورت

سونی اکسپریا Z3 را می‌توان تکامل یافته ترین و کم نقص ترین محصول سری Z سونی دانست. اگر بخواهیم از بعدی دیگر به اکسپریا Z3 نگاه کنیم، بایستی این پرچم‌ دار را برترین گوشی برای افرادی بدانیم که در مناطق سردسیر و یا بارانی زندگی می‌کنند. چرا که در درجه‌ی اول این گوشی دارای بیشترین میزان مقاومت در برابر نفوذ آب است، بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند در روز بارانی و یا حتی برفی از گوشی خود استفاده نمایند.

گفتگو ها