گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی تخصصی لومیا ۱۵۲۰ ، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

مقدمه نویسنده

شاید تا چند سال قبل که خبری از گوشی های اندرویدی نبود، گوشی های کمپانی نوکیا حرف اول را در بازار تلفن همراه می زدند و بسیاری از ما تجربه کار با گوشی نوکیا ۱۱۰۰ را داریم.تا قبل از اینکه گوشی های هوشمند با صفحه نمایش لمسی و در کنار آن گوشی های هوشمند با سیستم عامل خاص را دربازار بینیم، نوکیا بعنوان غول بازار موبایل شناخته می شد و در انتخاب گوشی های هوشمند بحثی روی انتخاب گوشی وجود نداشت و ۹۰ درصد کاربران بدون شک نوکیا را به دلیل کارایی بالا، سخت افزار مناسب و مهم تر از همه مقاومت آن انتخاب می کردند.البته با ارایه گوشی های هوشمند، کمپانی فنلادی کار خود را در این زمینه نیز شروع کرده و با ارایه سری لومیا با سیستم عامل ویندوز مایکروسافت تلاش زیادی برای رضایت کاربران و مشتریان خود انجام داد.پس از عرضه لومیا در چند سری هم اکنون شاهد سری لومیا ۱۵۲۰ هستیم.البته گوشی های دیگری نیز پس از این ویندوزفون ارایه شده است که امروز گوشی هوشمند لومیا ۱۵۲۰ مهمان آی تی پورت می باشد.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

لومیا ۱۵۲۰ بزرگترین و قدرتمند ترین گوشی هوشمند نوکیا است. این گوشی با توجه سخت افزار قدرتمند و کیفیت ساخت بالایی که دارد برای رقابت با غول های دیگر کمپانی ها به میدان آمده است. شاید بسیاری از ما وقتی سخن از گوشی نوکیا می شنویم در وهله اول دوربین آن مد نظر می شود. دوربینی که با لنزهای با کیفیت کمپانی کارل سایز هموراه ثبت کننده لحظات خوش زندگی بودند. خوشبختانه کمپانی سنت قبلی خود را حفظ کرده و همچنان از لنز کمپانی سایز در لومیا ۱۵۲۰ استفاده کرده است. در کنار دوربین فوق العاده این گوشی، سخت افزار قدرتمندی که نوکیا در این گوشی استفاده کرده است، هر کاربری را جذب خود خواهد کرد. در ادامه با نقد و بررسی لومیا ۱۵۲۰ با آی تی پورت همراه باشید.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

طراحی و کیفیت ساخت

لومیا ۱۵۲۰ یک گوشی هوشمند خوش دست و با کلاس می باشد. جنس پشت دستگاه از نوعی پلاستیک فشرده و مرغوب است. پلاستیکی که اگر سامسونگ هم مشابه آن را در محصولات خود به کار می برد، هرگز مجبور به تحمل انتقادات کنونی نبود.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

کناره های دستگاه دارای انحنا هستند و همین موضوع باعث می شود که لومیا ۱۵۲۰ با وجود ابعاد بزرگش راحت تر در دست قرار بگیرد. اما نوکیا این انحنا را در چهار گوشه بدنه دستگاه رعایت نکرده و با ایجاد زاویه هایی تیز باعث شده گاهی مواقع استفاده از این موبایل باعث آزار کاربر شود؛ برای مثال هنگامی که دستگاه را به صورت افقی در دو دست خود بگیرید، کاملا تیزی گوشه ها را با پوست و استخوان حس خواهید کرد. کلیه دکمه های دستگاه در لبه راست آن قرار دارند؛ در این قسمت علاوه بر دکمه های کنترل صدا و Power، دکمه اختصاصی دوربین هم دیده می شود.

دکمه Power دقیقا در جایی قرار دارد که حین یک دستی گرفتن فبلت، انگشت شست کاربر روی آن فرود می آید و این نکته امتیاز بسیار مثبتی برای راحتی کار با آن است. در سمت چپ تنها دو محفظه نانو سیم و حافظه جانبی Micro-SD تعبیه شده که باز کردن آن ها به وسیله سوزن ویژه ای که داخل جعبه دستگاه قرار گرفته، امکان پذیر است. در پشت محصول اولین بخشی که به چشم می آید، لنز دوربین است که به خاطر بیرون زدگی اش در همان نگاه اول، توجه ها را به خود جلب می کند. لومیا ۱۵۲۰ با ابعاد ۱۶۲٫۸ در ۸۵٫۴ در ۸٫۷ میلیمتر می باشد و دارای وزن ۲۰۹ گرم می باشد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش لومیا ۱۵۲۰، یک صفحه نمایش بزرگ ۶ اینچی از نوع IPS است که با کیفیت فول اچ دی ارایه شده است.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

با وجود این ابعاد و رزولوشن صفحه نمایش، تراکم پیکسلی ۳۶۷ پیکسل بر هر اینچ به دست می‌آید که تراکم پیکسلی بسیار خوبیست. مخصوصا وقتی به این نکته توجه کنیم که اصولا کاربران، یک فبلت را دور تر از چشم خود نگاه می‌دارند تا یک گوشی موبایل با صفحه نمایشی کوچک، بنابراین تراکم پیکسلی مقداری کم تر این صفحه نمایش نسبت به صفحه نمایش‌هایی با تراکم پیکسلی ۴۴۱ppi، ایرادی برای لومیا ۱۵۲۰ ایجاد نمی‌کند.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

این صفحه نمایش قادر است ۱۶ میلیون رنگ را تولید نماید و همانند لومیا ۹۲۰ مجهز به تکنولوژی کلر بلک می‌باشد که باعث می‌گردد متون در آن بسیار خوانا تر باشند و عملکرد آن زیر نور آفتاب بسیار خوب باشد. در ضمن، به کمک  گوریلا گلاس ۲ بر روی صفحه نمایش، این صفحه در برابر خط و خش هم محافظت تقریبی می‌گردد.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

سخت افزار

پردازنده لومیا ۱۵۲۰، پردازنده اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام می باشد که شامل یک پردازنده چهار هسته ای کرایت ۴۰۰ با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز، یک پردازنده گرافیکی آدرنو ۳۳۰ و ۲ گیگابایت حافظه اصلی می‌شود. این مجموعه، قدرتمندترین مجموعه سخت افزاری تا به حال می‌باشد که مشابه آن را، در گوشی‌های قدرتمندی همچون  گلکسی نوت ۳ و ال جی جی ۲ و تعداد کمی گوشی دیگر می‌توان یافت. با وجود چنین سخت افزاری قدرتمندی، کاملا طبیعیست که عملکرد فوق‌العاده ای را در حین کار با لومیا ۱۵۲۰ مشاهده نماییم.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

البته، قبل‌تر در دیگر گوشی‌های خانواده لومیا و حتی پرچمدار سال گذشته نوکیا یعنی لومیا ۹۲۰، با وجود سخت افزاری به مراتب ضعیف‌تر، عملکرد بی نقصی را مشاهده نموده بودیم که به دلیل عملکرد عالی سیستم عامل این گوشی‌های یعنی ویندوز فون بود. در واقع، ویندوز هم توانایی کارکرد خوب با حداقل سخت افزار را داراست، و با دیدن مشخصات اولیه لومیا ۱۵۲۰، از خود پرسیدیم واقعا چنین سخت افزار قدرتمندی لازم بود؟ شاید نوکیا هم برای عقب نماندن از رقبای اندرویدی خود، ترجیح داده که مقداری هزینه را بالا ببرد تا قدرتمندترین پردازنده موجود را استفاده کند.

سیستم عامل

سیستم عامل این گوشی همان‌طور که می دانید، ویندوزفون ۸ است که به گفته نوکیا، قبل از پایان سال ۲۰۱۴ به ویندوز فون ۸٫۱ نیز آپدیت خواهد شد. لومیا ۱۵۲۰ به طور پیش فرض از نسخه لومیا بلک یا همان سومین بروز رسانی ویندوز فون ۸ بهره می‌برد. اگر پیش‌تر با یک گوشی ویندوز فونی کار کرده باشید، محیط کاربری این گوشی برایتان بسیار آشنا خواهد بود و تفاوت چشم گیری را مشاهده نمی‌نمایید. تایل ها یا همان کاشی‌های معروف و رنگی ویندوز فون، همانند گذشته قابلیت تغییر ابعاد را دارند. با دو بار کلیک بر روی صفحه نمایش، صفحه روشن می‌شود و ساعت، تاریخ و هشدارها نمایش داده می‌شوند. با کشیدن انگشت از پایین به بالا، می‌توان قفل صفحه نمایش را باز نمود. در ضمن، با فشردن و نگاه داشتن کلید شاتر، می‌توان بدون باز کردن قفل صفحه نمایش به طور مستقیم به دوربین دسترسی پیدا نمود.

در کل، باید بگوییم که سیستم عامل ویندوز فون، روند رو به رشد فوق‌العاده ای را در پیش گرفته که احتمالا به زودی، این سیستم عامل را به اندروید و iOS نزدیک‌تر خواهد ساخت. با توجه به اینکه در ویندوز ۸٫۱ قرار است تعدادی از کاستی‌های مهم نسخه های قبلی مانند عدم امکان تخصیص ip به گوشی به صورت دستی یا عدم امکان راه اندازی شبکه شخصی مجازی برطرف گردد که در این صورت، با توجه به امکانات عالی و البته عملکرد بی نقص ویندوز، این سیستم عامل می‌تواند به رقیبی جدی برای اندروید و حتی iOS مبدل گردد.

دوربین لومیا ۱۵۲۰

دوران جدید دوربین های نوکیا با موبایل پیور ویو ۸۰۸ آغاز شد و سپس با لومیا ۱۰۲۰ به اوج خود رسید. لومیا ۱۵۲۰ شاید دوربینی به قدرت ۱۰۲۰ نداشته باشد، اما باز هم با استفاده از تکنولوژی پیور ویو حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

بررسی تخصصی لومیا 1520، مایکروسافت در لباس غول موبایل جهان

لومیا ۱۵۲۰ از یک سنسور ۱/۲.۵ اینچی استفاده می کند که قادر به شکار عکس هایی با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل است. مساحت این سنسور یک سوم نمونه به کار رفته در لومیا ۱۰۲۰  است و در مقایسه با سنسور Xperia Z2 سونی نیز ۱۵ درصد کوچکتر به حساب می آید. با این حال باز هم سنسور ۱۵۲۰ حدود ۳۰ درصد از سنسور محصولاتی همچون آیفون۵S  و HTC One بزرگتر است. نوکیا برای دوربین این دستگاه از لنز زایس با گشودگی دهانه f/2.4 استفاده کرده. این گشودگی به جذب نور بیشتر کمک شایانی می کند، اما به هر ترتیب برای محیط های تاریک نیاز به فلش است. لومیا ۱۵۲۰ در پشت خود فلشی دو تایی دارد.

جمع بندی آی تی پورت

با اینکه این گوشی در برخی قسمت ها مانند دوربین ۲۰ مگاپیکسلی و باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری، یک گوشی رده بالا محسوب می شود اما این گوشی در کل درلیست گوشی های میان رده محسوب می شود. ولی ۱۵۲۰ به عنوان تجربه اول نوکیا، یک محصول فوق‌العاده و دوست داشتنی است که نوید بخش ورود قدرتمند نوکیا به دنیای فبلت هاست و باید متنظر دیگر محصولات این کمپانی باشیم.

این بود بررسی لومیا ۱۵۲۰٫ منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها