گوشی های هوشمندنقد و بررسی

۵ اسمارت فون برتر مبتنی بر چیپ اسنپ دراگون ۴۱۰

اسنپ دراگون ۴۱۰

اسمارت فون‌های زیادی هستند که از پردازنده کوال‌کام اسنپ دراگون ۴۱۰ نیرو می‌گیرند، ولی پنج اسمارت فونی که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم، در بین اسمارت فون‌های مبتنی بر اسنپ دراگون ۴۱۰ از بهترین‌ها هستند. کوال‌کام که بزرگ‌ترین فروشنده چیپ در جهان به حساب می‌آید برای هر نوع اسمارت فونی که فکرش را بکنید چیپ ساخته. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این شرکت در حال حاضر ۴ خط تولید دارد که چیپ‌های سری ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ و ۸۰۰ را شامل می‌شوند.

سری ۴۰۰ چیپ‌های اسنپ دراگون برای اسمارت فون‌های کلاس متوسط طراحی شده است. همان اسمارت فون‌هایی که نه خیلی گران قیمت هستند و نه خیلی قدرتمند. در واقع تعداد زیاد اسمارت فون‌های مبتنی بر پردازنده اسنپ دراگون ۴۰۰ و اسنپ دراگون ۴۱۰ حاکی از آن است که اکثریت کاربران نمی‌توانند دیوایس‌هایی بخرند که مبتنی بر سری ۶۰۰ یا ۸۰۰ اسنپ دراگون باشند چون این دیوایس‌ها معمولا گران قیمت هستند.

نسل حاضر چیپ‌های مخصوص اسمارت فون‌های کلاس متوسط همین اسنپ دراگون ۴۱۰ است. چیپ اسنپ دراگون ۴۱۰ از یک پردازنده ARM چهار هسته‌ای ۱.۲ گیگاهرتزی کورتکس A-53 و یک پردازنده گرافیکی Adreno 306 تشکیل یافته. از آنجایی که این مقاله یک مقاله فنی نیست، اگر می‌خواهید اطلاعات فنی بیشتری در مورد این چیپ به دست آورید پیشنهاد می‌کنم به صفحه مربوطه در سایت شرکت سازنده مراجعه کنید.

با در نظر گرفتن مواردی که تا اینجا گفتم نگاهی می‌اندازیم به بهترین اسمارت فون‌های مبتنی بر اسنپ دراگون ۴۱۰. این را هم در نظر داشته باشید که کلمه “بهترین” یک کلمه نسبی است مخصوصا در مورد اسمارت فون‌ها. به همین دلیل است که در این لیست سعی شده از هندست‌هایی نام برده شود که حداقل از یک جنبه نسبت به موارد مشابه خود برتری دارند. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام اسمارت فون بهتر از بقیه نیازهای شما را پاسخ می‌دهد.

موتورولا موتو جی ۲۰۱۵

قدرتمند و توانا

موتو جی ۲۰۱۵

در بین تمام اسمارت فون‌هایی که تا امروز مورد بررسی قرار گرفته، موتو جی ۲۰۱۵ قوی‌ترین اسمارت فون مبتنی بر چیپ اسنپ دراگون ۴۱۰ بوده. با اینکه پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای این دیوایس ۱.۴ گیگاهرتزی است ولی اندروید ۵.۱ لالی‌پاپ به عملکرد کلی این هندست کمک فراوانی کرده.

موتورولا موتو جی ۲۰۱۵ در دو مدل عرضه می‌شود: یک مدل با حافظه داخلی ۸ گیگابایت و با ۱ گیگابایت رم و مدل دیگر با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت و با ۲ گیگابایت رم. کلمه “قوی‌ترین” که در پاراگراف قبلی به کار برده شد به مدل دوم اشاره دارد – یعنی مدلی که ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۲ گیگابایت رم دارد. البته کاربران می‌توانند از طریق کارت میکرو SD میزان حافظه این دیوایس را تا ۳۲ گیگابایت هم افزایش دهند.

از دیگر ویژگی‌های موتو جی ۲۰۱۵ می‌توان به یک صفحه نمایش IPS پنج اینچی با وضوح ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل، یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در پشت، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلو و یک باتری ۲۴۷۰ میلی‌آمپرساعتی اشاره کرد.

سامسونگ گلکسی A5

زیبای فلزی

گلکسی A5

با اینکه موتورولا موتو جی ۲۰۱۵ از نظر عملکرد بهترین به حساب می‌آید، ولی سامسونگ گلکسی A5 بیشترین تمرکز خود را روی طراحی و کیفیت سازه گذاشته است. این اولین دیوایس اندرویدی کاملا فلزی شرکت سامسونک محسوب می‌شود. ضحامت این دیوایس فقط ۶.۷ میلی‌متر است که در بین اسمارت فون‌هایی که در این لیست گنجانده شده، از همه باریک‌تر است.

سامسونگ گلکسی A5 با یک پنل ۵ اینچی سوپر AMOLED با وضوح ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل عرضه شده. پردازنده ۱.۲ گیگاهرتزی چهار هسته‌ای این دیوایس با ۲ گیگابایت رم کار می‌کند. سامسونگ برای این مدل از گلکسی خود ۱۶ گیگابایت فضای داخلی در نظر گرفته ولی کاربران می‌توانند با کارت میکرو SD آن را تا ۶۴ گیگابایت هم افزایش دهند.

در زمینه دوربین‌ها، سامسونگ گلکسی A5 یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در پشت، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی برای سلفی گرفتن در جلو دارد. از این نظر گلکسی A5 دقیقا شبیه موتو جی ۲۰۱۵ است. اما عملکرد گلکسی A5 با سیستم عامل اندروید ۵.۰ لالی‌پاپ و رابط TouchWiz به اندازه موتو جی ۲۰۱۵ پر سرعت و روان نیست. بعلاوه، باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی A5 هم نمی‌تواند با نیروی باتری موتو جی ۲۰۱۵ برابری کند.

شیائومی ردمی ۲

رقیب چینی

ردمی ۲

با اینکه شیائومی ردمی ۲ در برخی از کشورها هنوز عرضه نشده ولی ما می‌توانیم از این دیوایس در لیست خود نام ببریم تا نشان دهیم یک اسمارت فون مبتنی بر چیپ اسنپ دراگون ۴۱۰ تا چه حد می‌تواند قدرتمند باشد.

درست مثل موتو جی ۲۰۱۵، ردمی ۲ هم در دو مدل منتشر شده: یکی با ۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۱ گیگابایت رم و دیگری با ۱۶ گیگابایت حافطه داخلی و ۲ گیگابایت رم. هر دو مدل از کارت میکرو SD پشتیبانی می‌کنند. یکی دیگر از شباهت‌های بین موتو جی ۲۰۱۵ و ردمی ۲، وضح تصویرشان است. ردمی ۲ هم وضوح تصویری برابر ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل دارد. اما صفحه نمایشش ۴.۷ اینچی است.

شیائومی ردمی ۲ یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در جلوی خود دارد. تمام این ویژگی‌های فنی از یک باتری ۲۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی نیرو می‌گیرند. از نظر نرم‌افزاری هم این دیوایس مبتنی بر اندروید ۴.۴ با رابط MIUI 6 ساخته خود شیائومی است.

مارشال لندن

برای عاشقان موسیقی

مارشال لندن

بله، مارشال کم کم در حال تبدیل شدن به یک رقیب در بین اسمارت فون‌های اندرویدی است. بر خلاف باقی دیوایس‌های موجود در این لیست، مارشال لندن دسته‌ای خاص از کاربران را هدف قرار داده: علاقه‌مندان به موسیقی.

به سراغ ویژگی‌های فنی مارشال لندن خواهیم رفت، اما قبل از آن بهتر است بدانید که اگر می‌خواهید ۴۹۹ دلار خرج این دیوایس کنید باید به ویژگی‌های صوتی آن هم علاقه‌مند باشید؛ ویژگی‌هایی مثل دو جک هدفون، دو میکروفون، یک اپ DJ، نرم‌افزار ضبط صوت، Wolfson DSP و هدفون‌های مارشال مود که از نظر منتقدان یکی از بهترین هدفون‌ها محسوب می‌شوند.

بگذریم و برسیم به مشخصات کلی مارشال لندن. این هندست یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی IPS با وضوح ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسلی، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت میکرو SD، دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت و دوربین ۲ مگاپیکسلی در جلو دارد. از نظر نرم‌افزاری هم این دیوایس از اندروید ۵.۰ لالی‌پاپ نیرو می‌گیرد.

ال‌جی Lancet

ویندوز فون ۸.۱

ال‌جی Lancet

سری انسپ دراگون شرکت کوال‌کام روی اسمارت فون‌های مبتنی بر ویندوز فون کنترل انحصاری خودش را دارد. بنابراین تعجب برانگیز نیست اگر ببینیم اسنپ دراگون ۴۱۰ راه خودش را سوی اسمارت فون‌های مبنتی بر ویندوز فون ۸.۱ باز کند. چیزی که در مورد ال‌جی Lancet جالب است این است که این اولین اسمارت فون شرکت ال‌جی است که از سیستم عامل ویندوز فون نیرو می‌گیرد. قبل از اینکه برویم سراغ ویژگی‌های فنی این دیوایس، باید اشاره کنم که ال‌جی Lancet فقط ۱۲۰ دلار ارزش دارد و بنابراین ارزان‌ترین اسمارت فون این لیست می‌باشد.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، ال‌جی برای کاهش قیمت این دیوایس مجبور شده کمی از ویژگی‌های فنی آن بکاهد. صفحه نمایش ۴.۵ اینچی این اسمارت فون وضحی ۴۸۰ در ۸۵۴ پیکسلی دارد که از نظر استانداردهای مدرن هم وضوح کمی دارد و هم اندازه‌اش کوچک است. ضمنا، Lancet یک گیگابایت رم، ۸ گیگابایت حافظه قابل افزایش، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین VGA در جلو دارد. تمام این ویژگی‌ها با یک باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی ارائه می‌شوند.

گفتگو ها

    با سلام
    ممنون از مطالب جالب و مفیدتون
    با تشکر از شما
    عالی بود ممنون