کنسول و بازی

نگاهی بر رویدادها و اتفاقات مرتبط با نسل بعد بازی های رایانه ای

مجله اینترنتی آی تی پورت

هم اکنون که با شما در حال صحبت هستم احتمالا سیل بزرگی ایجاد شده و دو رقیب بزرگ و غول های صنعت بازی های رایانه ای در حال جنگ و دعوای حسابی با یکدیگر هستند. قبلا هم اشاره شد که ۷ سال طول کشید تا جنگ میان این دو غول پایان یابد و دیگر دعوایی با هم نداشته باشند ولی حال شاهد یک دعوای حسابی دیگر هستیم. در یک ثانیه در جهان فاجعه بزرگی ایجاد شد و این دو غول همان سلاح مخرب خود را عرضه کردند تا ۷ سال دیگر مردم را بپیچانند. اما این ماجرا ها از کجا منشا می گیرد؟ برای دانستن این موضوع باید بازگشت به حداقل ۳ یا ۴ ماه پیش که تمام ماجراهای بزرگ و آتش های این جنگ از سوی سونی بلند شد. ماجرا چه بود؟

شعله افکنی سونی | رونمایی از بازی های بزرگ

کنفرانس سونی برای معرفی از کنسول نسل بعدش طوفانی نبود ولی خوشبختانه در حدی بود که عدده ای از افراد را به خود جذب کرده و رقیبش را از میدان بدر کند. سونی در کنفرانس خود برنامه های خوبی چیده بود و در یک کلام فقط به بازی های کنسول خود پرداخت و اشاره در آن حد زیادی به خود کنسول نشد. در کنفرانس سونی شاهد رونمایی از چهره کنترلر کنسول و حسگر های آن بودیم و خود کنسول را نتوانستیم ببینیم و البته شاهد رونمایی از ده ها عنوان هیجان انگیز مخصوص نسل بعد نیز بودیم. کنفرانس سونی به نحوی سعی داشت تا نشان دهد که چه سرگرمی های الکترونیکی ای برای کنسول بعدی این شرکت در راه است. یکی از نکات بارزی که ماجرای آن از همین کنفرانس شروع شد رونمایی از بازی های کاملا آنلاین بود که حتی فضای داستانی را در قالب بخش چند نفره و آنلاین بازی بیان می کردند. از جمله این بازی ها می توان به عنوان سرنوشت ( DESTINY ) اشاره کرد. علاوه بر اینها عناوینی نیز بودند که تحولی شگرف را در مسیر رو به پیشرفت این شرکت ایجاد کردند که می توان به عناوین KNACK و KILLZONE SHADOW FALL اشاره کرد که هر دو می توانند تبدیل به بهترین های سونی شوند . از جمله اینکه در طرفی دیگر دو عنوان KILLZONE و INFAMOUS به عنوان خط شکنان سونی معرفی شدند و معلوم شد که این دو می توانند مسیر حرکت سونی را به طرفی جدید روانه کنند.

 آی تی پورت - مقالات-بازی های رایانه ای

شعله افکنی سونی | سرزمینی پر از امکانات

سونی امکانات سخت افزاری خیلی زیادی را در اختیار پلی استیشن ۴ قرار داده است. یکی از مسائلی که در نسل بعد روانه شده بود ، نزدیک شدن کنسول های بزرگ به شکل و حالت رایانه ها بود که همین مساله در مورد PS4 صدق می کند. پردازنده کنسول PS4 از جمله محصولات شرکت AMD است که کنسول مایکروسافت نیز از چنین پردازنده ای بهره می برد. همچنین پردازنده های گرافیکی این کنسول توانایی اجرای بازی ها به شکل HD 7870 و HD 7850 را دارد. دو خروجی HDMI و البته پورت USB  نیز در پشت کنسول جا خوش کرده اند.

ظاهر کنسول نیز به سبکی ساده و خوب است. کنسول PS4 ظاهری به شکل یک متوازی الاضلاع دارد که یک پایه در پایین آن قرار داده شده. در میان کنسول هم یک نور آبی رنگی به شکل یک چراغ ایجاد شده. در گوشه سمت راست کنسول لوگوی PS4 به سبک فلت قرار گرفته و در طرفی دیگر لوگوی فرورفته کنسول را مشاهده می کنید.

یکی از چیز هایی که خیلی از ما نیز شاهد آن از سوی سونی بودیم این بود که در ابتدا تمرکز اصلیش بر روی کنترلر کنسول بود. یک سری چیز هایی که شاهد آن بر روی کنترلر کنسول بودیم باعث شد تا احساسات عجیبی به ما دست بدهد. بر روی کنترلر کنسول یک صفحه لمسی خازنی قرار داده شده که از آن یا می توان به عنوان موس یا به عنوان استفاده از آن در بازی های اشاره و کلیک بهره برد. در پشت کنترلر نیز حسگر های حرکتی ای قرار داده شده اند که تشخیص می دهد که فاصله دست شما با کنسول چقدر است.

علاوه بر همه اینها به همراه کنسول PS4 یک دوربین نیز ارائه می شود که انتظار می رود بتوان از آن به عنوان حسگر های حرکتی کنسول استفاده کرد.

شعله افکنی مایکروسافت | کنفرانس حوصله سر بر

خیلی از ما هستیم که پس از مشاهده کنفرانس مایکروسافت از خودمان پرسیدیم این دیگر چه بود. مساله بر سر این است که مایکروسافت هدفی در سر نداشت که از بازی های بزرگی رونمایی کند بلکه تنها هدفش از کنفرانس معرفی کنسول نسل بعدش این بود که به همه نشان دهد که آنها کنسولی ساخته اند تا فقط همان را در خانه شما بگذارند و پخش کننده ها و تلویزیون ها و هر نوع دستگاه دیگری را از خانه شما دور کنند. همین سیاست های مایکروسافت بود که باعث شد اعتراضاتی به سوی کنفرانس این شرکت وارد شود. در کنفرانس مایکروسافت شاهد بودیم که چه امکاناتی این کنسول در اختیار علاقه مندان قرار می داد. از جمله توانایی های XBOX ONE می توان به پخش فیلم های سینمایی ، اتصال به اینترنت ، پخش سریال ها و پخش شبکه های تلویزیونی اشاره کرد. البته مهم ترین نکته یعنی بازی های رایانه ای فراموش نمی شود.

شعله افکنی مایکروسافت | مشکل ماجرا

نمیدانم باید از خدا بخواهم چه کار کند تا این مایکروسافت سر عقل بیاید. مشکلات این شرکت در طی این دوره ای که کنسول های نسل بعد رونمایی می شدند باعث شد تا با اعتراض شدید مخاطبین روبرو شوند. ابتدا که با DRM شروع شد و پس از آن هم اینکه بازی های دست دوم روی کنسول خوانده نمی شدند. سونی هم از فرصت استفاده کرد و گفت که کنسول ما مخالف اعمال کنسول مایکروسافت است و البته بدتر از اینها وقتی به وقوع پیوست که سونی قیمت کمتری را برای خرید کنسولش قرار داده بود.

شعله افکنی مایکروسافت | امکانات بیشتر از این هم می خواید!

اصلا یکی از اهداف اصلی مایکروسافت در نسل بعد همین است که امکانات اجتماعی زیادی را ارائه دهد. کنسول جدید مایکروسافت اصلا برای همین است که one نام گذاری شده. حال یعنی چه؟ در واقع یعنی تنها چیزی که در خانه شما پیدا می شود. مایکروسافت قصد داشته تا شما به جز این کنسول وسیله دیگری در خانه خود نداشته باشید.

ظاهر xbox one کاملا ساده و زیباست. ظاهر کنسول به نوع خود شیک است و البته به نوعی بزرگتر از xbox 360 . در گوشه کنسول بر روی بدنه آن آرم ایکس باکس به صورت فلت جا خوش کرده. باید گفت به نوعی مایکروسافت در زمینه طراحی ظاهری بدنه هم موفق بوده و هم ناموفق زیرا چهره کنسول شیک و زیباست ولی ساده است و کار خاصی بر رویش انجام نشده.

امکانات جدید دیگری که قرار است از سوی مایکروسافت شاهد باشیم ، جایگذاری درایو blue – ray بر روی کنسول است تا بتوان بازی هایی با حجم های بسیار را بر رویش اجرا کرد. پردازنده xbox one نیز به مانند ps4 از جمله محصولات شرکت amd است و این نشانه ای است که کنسول ها هر چه بیشتر دارند به pc ها نزدیکتر می شوند.

کنترلر کنسول از جمله بخش های لذت بخش و البته مهم کنسول مایکروسافت است. او به خوبی توانسته کنترلری محشر را ارائه دهد. مثل همیشه با یک کنترلر خوب طرف هستیم ولی مایکروسافت پهنای کنترلر را بیشتر کرده تا راحتی آن در دستان gamer بهتر باشد. از هیچ نوع اضافات دیگری هم از جمله صفحه لمسی خبری نیست که همین نکته همیشه جزو نقاط قوت کنترلر xbox در برابر dual shock  از sony است.

اینبار نیز کینکت همراه کنسول است ولی اینبار خرید کینکت برای دوستان عزیز gamer به نوعی اجباری است. از این پس می توان با استفاده از کینکت ۲ بازی های بهتری را انجام داد و البته می توان از آن به عنوان یک نوع کلید power برای کنسول استفاده کرد. یعنی اینکه حسگر های حرکتی و صدا به کینکت ۲ متصل شده اند. همچنین کاربرد دیگر این وسیله این است که می توان به جای موس از آن استفاده کرد.

تا اینجای مقاله تنها در مورد ویژگی های دو کنسول توضیح داده شد. حال به یک سری موارد دیگر خواهیم پرداخت که ذکر آنها بسیار مهم است.

شعله افکتی در نسل بعد | بازی های اختصاصی

همکاری شرکت های مایکروسافت و سونی با استودیو های مطرح دنیای بازی های رایانه ای باعث شده تا هر دو رقابت بزرگی را بر سر بازی های اختصاصی داشته باشند. از طرفی مایکروسافت همکاری همه جانبه استودیو های turn 10 , cryteck , 334 studio  و استودیو remedy  و reaspawn را در دست دارد که هر کدام در حال آماده سازی یک عنوان منحصر به فرد برای xbox one هستند و البته همکاری استودیو Capcom را نباید فراموش کرد که در حال آماده سازی عنوان dead rising 3 است. از طرفی دیگر هم شاهد حمایت استودیو های بزرگ به همراه بازی های خط شکن هستیم که عناوینی چون infamous , killzone , destiny و knack را ارائه می دهند. Polyphony هم رقابت بزرگی را با استودیو turn 10 از سوی مایکروسافت آغاز کرده که هر دو در حال آماده سازی دو عنوان سبک اتومبیل رانی / شبیه سازی هستند. باید شاهد رقابت داغی از سوی این دو استودیو باشیم.

شعله افکنی در نسل بعد | بازیسازان مستقل

بحث داغ حمایت از بازیسازان مستقل همیشه برپا بوده است. سونی در طرفی از ماجرا بدنبال ایده های جذاب و ناب می گردد و در طرفی دیگر مایکروسافت خواهان ارائه یک بازی از سوی سازندگان است. بی تردید سونی عملکرد بهتری را در برابر مایکروسافت برای حمایت از عناوین مستقل به عمل آورده است. آنها اگر ایده نابی را پیدا کنند devkit کنسول خود را در اختیار بازیسازان قرار می دهند تا آنها بتوانند بازی خود را برای کنسول ps4 بسازند. عملکرد خوب سونی باعث می شود تا بیش از مایکروسافت از عناوین معرکه ای چون rime بهره مند باشد.

شعله افکنی در نسل بعد | نتیجه گیری

 بعد از این همه حرف اضافه باید گفت که رقابت شدیدی میان دو کنسول ایجاد شده و خیلی سخت می توان گفت کدام پیروز میدان است. از طرفی مایکروسافت امکانات اجتماعی خوبی را برای xbox one تهیه کرده و از طرفی دیگر سونی حمایت خوبی از بازیسازان مستقل کرده است. بحث داغی در میان است و نتیجه گیری سخت است. باید گفت که بهتر است قضاوت را به عهده شما بگذاریم.

کدام کنسول موفق تر است ؟ ps4  یا xbox one

گفتگو ها

    سلام ، شرمنده شاید جاش نباشه – ولی بازی های PS3 رو PS4 باز میکنه ؟ میخوام کنسول جدید بخرم … ؟ ممنون

      مهدی عنایتی

      خیر دوست عزیز. بازی های PS3 نمیخونن. ولی بازی های دست دوم رو میشه روش اجرا کرد

    بسیار عالی بود

    دستت درد نکنه عنایتی جان :X

      مهدی عنایتی

      خواهش می کنم. قابل نداشت

      سعی میشه مقالات بهتری هم ارائه بشه مطمئن باشین

    Iman

    من با این که xbox one رو دوست دارم ولی به نظرم ps4 موفق تره.

    ممنون بابت مقاله

      مهدی عنایتی

      دوست عزیز معلوم نیست کدوم می تونه بهتر باشه.

      هر کدوم قابلیت های خاص خودشون رو دارن

      ولی PS4 هم تو روز های اولی گند زد به همه چی نصف قطعات کنسول کار نمی کردن

      به هر حال ممنون که مقاله رو خوندید

    ps4 این بار خیلی بیشتر فروش میره.

      مهدی عنایتی

      درسته . ps4 فروش بیشتری داشته ولی باید بدونید که هر کدوم از کنسول ها امکانات مخصوص به خودشونو دارن و فروش اونا باعث نمیشه که نسبت به هم برتری پیدا کنن

      با تشکر از نظرتون