اخبار

دستیابی دانشمندان آلمانی به سبک‌ترین ماده جهان

آی تی پورت

دانشمندان آلمانی به تازگی به دانش ساخت سبک ترین ماده در جهان دست یافتند که ۹۹ درصد آن هواست و رسانای خوبی هم می باشد. این دانشمندان امیدوارند این اختراع بتواند انقلاب در فناوری ساخت باتری باشد. این ماده که آئروگرافیت نامیده می‌شود از هوا سبک‌تر است و می‌توان از آن برای ساخت باتری‌های بسیار سبک استفاده کرد. دانشمندان دانشگاه‌های کی یل و هامبورگ در آلمان با انتشار مقاله‌ای در نشریه علمی Advanced Materials به تشریح ویژگی‌ها و قابلیت‌های این ماده جدید پرداخته‌اند.

این ماده که منشا کربنی سیاه رنگ و غیرشفاف دارد، دارای ویژگی‌هایی است که دانشمندان را به آینده آن در دنیای فناوری‌های الکترونیک امیدوار کرده است. کارل شورلت یکی از اعضای این پژوهش علمی اظهار داشت که این دانشمندان می خواستند مواد کربنی بزرگ متقاطع و سه بعدی بسازند که این امر آنان را به این اختراع رهنمون ساخت.یکی از ویژگی‌های مهم آئروگرافیت رسانا بودن آن است.

آی تی پورت

این ماده که از هوا سبک‌تر است قابلیت انتقال الکتریسیته را داراست. دانشمندان آلمانی گفته‌اند از این ماده می‌توان در ساخت باتری‌های برقی بسیار سبک و قوی استفاده کرد. به گفته آن‌ها از این باتری‌ها می‌توان برای تولید فناوری‌های حمل و نقل سبز یا سازگار با محیط زیست مثل خودرو‌ها یا موتور سیکلت‌های برقی استفاده کرد.

این ماده به قدری سبک است که هر سانتی‌متر مربع آن ۰.۲ میلی گرم وزن دارد. ظاهراً در حال حاضر این ماده سبک‌ترین ماده جهان است و حتی از یک ماده نیکلی سبک که شش ماه پیش خبر ساخت آن منتشر شد، سبک‌تر است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سال گذشته میلادی ماده‌ای ساختند که از نظر استقامت مانند فلز است ولی صدبار سبک‌تر از استریفوم است. طراحی این ماده شبیه طراحی اسفنج است که می توان هزاران برابر بیشتر از حجم طبیعی بر روی آن فشار وارد کرد، اما وقتی عوامل فشار برداشته شود دوباره به وضعیت طبیعی خود باز می گردد . همچنین این ماده می تواند هزاران برابر بیشتر از وزن عادی خود را تحمل کند.

منبع : mashable.com

گفتگو ها