اخبار

تشخیص سرطان پوستی با استفاده از گوشی‌های هوشمند!

itport

پژوهشگران بخش سیستم‌های بهداشتی و سلامتی دانشگاه می‌شیگان نرم افزاری برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند که کاربران به کمک آن می‌توانند سرطان پوست خود را تشخیص دهند. ۹۰ درصد از ملانوم ها که جدی ترین نوع سرطان پوست به شمار می روند با چشم غیرمسلح و بدون نیاز به سی تی اسکن و ام آر آی قابل رویت و تشخیص هستند.ملانوم ها تومورهای سیاه رنگ قشر عمیق پوست هستند.با استفاده از این برنامه کاربردی تلفن همراه می توان از با یک راه ساده از یک بیماری خطرناک جان سالم به در برد.

کاربرانی که بخواهند با استفاده از این نرم افزار خود را معاینه کنند، در ابتدا باید ۲۳ عکس از نقاط مختلف بدن خود تهیه کنند تا بتواند از دستورالعمل‌های این نرم افزار استفاده کند.

itport

سازوکار این نرم افزار بدین شکل است که کاربر هر چند وقت یکبار باید عکس‌هایی از برخی نقاط بدن خود تهیه کند و آن‌ها را به کمک این نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا بتواند تغییراتی را که به مرور بر روی پوستش صورت می‌گیرد، شناسایی کند.

مایکل سابل، استاد جراحی در مدرسه پزشکی دانشگاه می‌شیگان که سرپرستی تیم پزشکان را در طراحی این نرم افزار برعهده دارد، گفته است: عکاسی از نقاط مختلف بدن منبع خوبی برای معاینه بیمارانی است که در خطر ابتلا به ملانوما (نوعی از سرطان پوست) قرار دارند. اما بیماران برای این کار نیازمند یک عکاس حرفه‌ای هستند و عمدتاً خدمات بیمه نیز چنین هزینه‌هایی را پوشش نمی‌دهند. ولی حالا اکثر مردم دوربین‌های دیجیتالی بر روی گوشی‌های خود دارند و به آسانی می‌توانند این کار را در منازلشان انجام دهند.

این نرم افزار که با تجزیه و تحلیل این عکس‌ها سرطان پوست را تشخیص می‌دهد، هم اکنون برای استفاده از آیفون و آیپد ساخته شده است.

سالانه در آمریکا ۷۶,۲۵۰ نفر به این نوع سرطان دچار می شوند که تشخیص زودهنگام و آسان این بیماری می تواند نقش موثری در مهار و مدیریت آن داشته باشد.

منبع :  mashable.com

گفتگو ها