گوناگون

مدیران برتر دنیای آی تی؛ استیو بالمر

استیون آنتونی بالمر معروف به استیو بالمر  از سال ۲۰۰۰ تا کنون مدیر عامل شرکت مایکروسافت است. وی که متولد ۲۴ مارس ۱۹۶۸ است، یکی از بزرگان تجارت در جهان شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۱ ثروت شخصی بالمر را بیش از ۱۳٫۹ میلیارد دلار تخمین زده اند. بنا به رتبه بندی نشریه فوربز او هم اکنون نوزدهمین ثروتمند آمریکایی است. بالمر تمام این ثروت را مرهون مایکروسافت است.

itport

بالمر در ۲۴ مارس ۱۹۵۶ در شهر دیترویت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. پدرش اهل سوئیس بود و مادرش دختری از یکی از خانواده های یهودیان آمریکا. دوره دبیرستانش را در دیترویت گذراند و در کلاس های مهندسی دانشگاه فنی لاورنس هم شرکت می کرد. او در سال  ۱۹۷۷ لیسانس خود را در رشته ریاضیات و اقتصاد با درجه ممتاز از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

بالمر در دوران دانشجویی اش، عضو یک تیم فوتبال بود و در روزنامه هرالد کریسمون کار می کرد. در همین زمان بود که با بیل گیتس آشنا شد. مدتی هم در شرکت Procter & Gamble به عنوان دستیار مدیر محصول کار می کرد. او در آنجا با جفری ایملت آشنا شد، کسی که مدتی بعد مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک شد. در ۱۹۸۰ تحصیل در مدرسه بازرگانی استنفورد را نیمه کاره رها کرد و به مایکروسافت پیوست. البته بالمر سرپرستی شرکت Accenture Ltd را نیز در کارنامه خود دارد.

بالمر در سال ۱۹۸۰ تحصیل در مدرسه بازرگانی استنفورد را نیمه کاره رها کرد و به مایکروسافت پیوست.

زندگی حرفه‌ای و موفقیت‌های بالمر

زمانی که بالمر وارد مایکروسافت شد در ابتدا حقوق ۵۰ هزار دلاری برایش تعیین کردند و درصدی از حق مالکیت شرکت را هم به او دادند. وقتی در سال ۱۹۸۱ شرکت مایکروسافت رسماً ثبت شد، ۸ درصد از سهام آن به استیو بالمر رسید. از آن زمان تاکنون بیش از سی سال می گذرد. او تمام ثروت خود را از راه کار کردن در مایکروسافت به دست آورد. در این مدت مسئولیت هدایت بخش های مختلف این شرکت را برعهده داشته و تجارب زیادی را در این راه اندوخته است. مدیریت بخش عملیات، بخش توسعه سیستم عامل‌ها و بخش فروش و پشتیبانی از مهمترین سوابق کاری او در مایکروسافت بود.  تا اینکه در سال ۲۰۰۰ بیل گیتس از سمت مدیر عاملی شرکت کنار رفت و استیو بالمر عهده دار این سمت شد. البته بیل گیتس تا مدتی مدیریت بخش فناوری مایکروسافت را برعهده داشت. در اوایل این دوره بالمر در مقام مدیر عاملی بیشتر عهده دار مسائل مالی شرکت بود. وی در ۲۰۰۳ حدود ۸٫۳ درصد سهامش را فروخت و از آن زمان به بعد فقط مالک ۴ درصد سهام مایکروسافت است.

چندی پیش بالمر موفق به دریافت نشان افتخار از فرانسه شد. زندگی و موفقیت استیو بالمر تا حالا دست مایه یکی دو فیلم و کتاب هم قرار گرفته است. فردریک الن مکسول در سال ۲۰۰۲ زندگی نامه ای از بالمر را وارد بازار کرد با عنوان «پسربچه تخس: مردی که بر مایکروسافت حکم می راند». در سال ۱۹۹۹ نیز نمایش نیمه مستندی درباره رقابت های مایکروسافت و اپل در زمینه تولید دستگاه های رایانه ای ساخته شد. در این فیلم که «دزدان دره سیلیکون» نام داشت، جان دیماگیو نقش استیو  بالمر را ایفا می کرد.

شکست‌ها و حاشیه‌ها

بالمر را شخصی پرانرژی و سرزنده می شناسند که همیشه به شرکا و کارکنان شرکت مایکروسافت انگیزه می‌دهد. مدیریت او در مایکروسافت را هم مدیریت موفقی می دانند. البته موفقیت او همیشه با برخی شکست ها و حاشیه ها نیز همراه بوده است. گاهی پیش بینی های جنجال برانگیزی کرده است که به واقعیت نپیوسته است. گاهی هم از سرخشم و عصبانیت تصمیم هایی گرفته و کارهایی کرده است که برایش پشیمانی به بار آورده است. مثلاً یک بار در کنفرانسی در سال ۲۰۰۹ زبان به انتقاد از قیمت محصولات اپل پرداخت و گفت: «در شرایط فعلی فکر می کنم جریان آب برخلاف میل اپل باشد. در این شرایط صرفه‌جویی کار مفیدی است. در این شرایط که باید ۵۰۰ دلار برای خرید یک رایانه بپردازیم- که دقیقاً بهای سخت افزار آن است- مگر مجبوریم ۵۰۰ دلار هم برای لوگوی آن بپردازیم؟ فکر می کنم خرید محصولات اپل برای افراد متوسط خیلی سخت تر از گذشته شده است». اما پیشگویی های بالمر به واقعیت نپیوست چرا که در سالهای بعد علیرغم سیر نزولی صنعت رایانه در آمریکا، فروش اپل پیوسته رو به افزایش بوده است.

یک بار هم حملات کوبنده ای را متوجه سیستم عامل اندروید کرده و گفته بود: «برای استفاده از ویندوز فون نیازی نیست شما حتماً دانشمند رایانه باشید. اما برای استفاده از اندروید این تخصص لازم است. استفاده از گوشی های تحت اندروید هیچ هیجانی برای من ندارد.». اما این قضاوت بالمر هم به جایی نرسید و آنچنان که آمار و ارقام نشان می دهد استفاده از گوشی های اندرویدی سیر صعودی به خود گرفته است . در حالی که ویندوز فون اصلاً موقعیت خوبی در بازار گوشی های هوشمند ندارد.

بالمر را شخصی پرانرژی و سرزنده می‌شناسند که همیشه به شرکا و کارکنان شرکت مایکروسافت انگیزه می‌دهد.

زمانی هم شنیده بود که مارک لوکوسکی، یکی از کارآمدترین نیروهای مایکروسافت قرار است به گوگل بپیوندد. بالمر از شنیدن این شایعه از شدت خشم و عصبانیت یک صندلی را به سمت دفتر لوکوسکی پرت کرده بود. لوکوسکی هم به دادگاه شکایت برده و گفته بود بالمر در این درگیری ناسزاهای رکیکی نثار اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل کرده و گفته «گوگل لعنتی» را خواهد کشت. در نهایت بالمر که از این اتفاق پشیمان شده بود از لوکوسکی خواسته بود در مایکروسافت بماند.

روابط او با بیل گیتس هم بی حاشیه نبوده است. زمانی که بیل گیتش در سال ۲۰۰۰ مدیر عاملی مایکروسافت را رها کرد و آن را به بالمر سپرد، وال استریت ژورنال گزارش کرده بود که واگذاری این سمت بی تنش نبوده است. ظاهراً در جلسه ای استیو بالمر با بیل گیتس با هم وارد درگیری لفظی شده بودند که بیل گیتس به نشانه اعتراض جلسه را با عصبانیت ترک می کند. پس از آن وقتی که استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت شد، علیرغم پشیمانی از این رفتارش، درباره بیل گیتس گفته بود: «من هیچ نیازی به او ندارم. این یک اصل است: استفاده از او، بله. اما نیاز به او، نه.»

در این اواخر هم که ارزش سهام مایکروسافت سیر نزولی به خود گرفته است، بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران این شرکت انگشت اتهام را به سمت استیو بالمر نشانه رفته و او را به خاطر عملکرد ضعیفش مقصر دانسته اند. همین موضوع باعث شده تا شایعات مربوط به برکناری استیو بالمر و بازگشت بیل گیتس به مایکروسافت جدی تر شود.

گفتگو ها