گوناگون

مفاهیم فناوری اطلاعات؛ پردازش ابری

پردازش ابری

پردازش ابری به زبان ساده یعنی منابع پردازشی لازم را از طریق شبکه (معمولا اینترنت) دریافت کنیم و دیگر لازم نباشد که هر فرد و گروه، منابع خاص خود را در اختیار داشته باشد. پردازش ابری الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات فناوری اطلاعات است و آنها را  به شیوه‌ای مانند آب و برق و تلفن در اختیار  کاربران می‌گذارد. شما برای اینکه از وسایل و تجهیزات برقی در خانه یا محل کارتان استفاده کنید لازم نیست یک ژنراتور یا کارخانه برق در خانه‌تان داشته باشید، بلکه به ازای هزینه مشخصی برق را اجاره می‌کنید.

در پردازش ابری هم، سازمان​ها و افراد، توان محاسباتی و سرویس​های نرم‌افزاری مورد نیازشان را از طریق شبکه خرید و دریافت می‌کنند و پس از آن تنها کاری که باید بکنند، برقراری ارتباط با  این ابر پردازشی است که به‌سادگی اتصال به یک سرور اینترنت است. از آن‌جا به بعد تمام کار‌ها توسط ابر رایانه‌ای پردازش می‌شود. با انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری پردازش ابری، کاربران می‌توانند در زمان تقاضا و به صورتی دینامیک منابع را تدارک ببینند و نیازی به تدارکات سنگین از قبل نیست.

دلیل تشبیه فضای پردازشی ارائه شده از طریق اینترنت به ابر این است که  ما از جزئیات این منابع پردازشی خبر نداریم. نمی‌دانیم سخت افزار​ها و نرم افزارها کجای این توده قرار دارند. شاید اطلاعات شما نه روی یک کامپیوتر، بلکه بر روی کامپیوترهای زیادی نگهداری شود.

کاربران با به اشتراک گذاشتن اسناد، به همکاری بر روی اسناد ترغیب می​شوند. برای بسیاری، این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پردازش ابری است زیرا چندین کاربر همزمان بر روی اسناد و پروژه​ها کار می‌کنند

 مزایای پردازش ابری:

–  کاهش هزینه​ها: با استفاده از سرویس​های پردازش ابری، مشتریان دیگر نیاز به صرف هزینه​های اضافی برای خرید و راه​اندازی سخت افزار، نرم افزار و خدمات IT و نصب و نگهداری نرم‌افزار ندارند. به این ترتیب هزینه سرمایه‌ای آنها به هزینه عملیاتی تبدیل می‌شود.

– ارتقای​ سریع و دائم نرم‌افزارها: یکی دیگر از مزایای نرم​افزارهای پردازش ابری عدم لزوم به​روز​رسانی این ​نرم​افزارها توسط کاربر و یا اجبار در استفاده از نسخه​های قدیمی​تر است.​​ در برنامه​های مبتنی بر وب، به‌روز شدن نرم افزارها به صورت خودکار انجام می​شود.

– دسترسی دائم به اسناد: کاربران از هرجا و با هر وسیله ای که یک مرورگر برای دسترسی به شبکه داشته باشد، میتوانند به اسناد خود دسترسی داشته باشند.

– همکاری گروهی ساده‌تر: کاربران با به اشتراک گذاشتن اسناد، به همکاری بر روی اسناد ترغیب می​شوند. برای بسیاری از کاربران، این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پردازش ابری محسوب می​شود، زیرا چندین کاربر همزمان بر روی اسناد و پروژه​ها کار می‌کنند.

نقاط ضعف پردازش ابری: 

– نیاز به اتصال دائمی و پرسرعت به اینترنت: بدون اتصال اینترنت، کاربر دیگر به برنامه​ها و اسناد روی ابر دسترسی نخواهد داشت. یعنی پردازش ابری در حالت آفلاین کار نمی​کند. علاوه بر این، برای کار با اسناد و برنامه​های تحت وب، نیاز به اتصال با پهنای باند بالا است.

– قابلیت​های کمتر برنامه​های تحت ابر (تحت وب):  قابلیت​های یک برنامه​ی دسکتاپ قابل مقایسه با همتای تحت وب آن نیست. برای مثال PowerPoint نسبت به Google Docs به مراتب قابلیت​های بیشتری است.

– امنیت کم داده​ها: از آنجا که داده​ها بر روی ابر قرار می‌گیرند، احتمال دسترسی افراد غیر مجاز به اسناد ومدارک محرمانه وجود دارد.

چه کسانی باید از پردازش ابری استفاده کنند؟

–       کاربرانی که به طور مشترک بر روی پروژه​ها یا اسناد کار می​کنند.

–       کسانی دائما در حال سفرند.

–       کاربرانی که ترجیح می​دهند در هزینه​ها صرفه جویی کنند.

چه کسانی نباید از پردازش ابری استفاده کنند؟

–        کاربرانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند.

–        کاربرانی که مسائل امنیتی برایشان از اولویت بیشتری برخوردار است.

–        کاربرانی که به برنامه​های فعلی عادت کرده​اند و از محیط ناآشنای برنامه​های جدید تحت‌‌وب هراس دارند.

گفتگو ها