گوناگون

بررسی کامل فناوری nfc و کاربرد های آن

NFC
 NFC چیست؟

واژه NFC مخفف عبارت (Near Field Communication) میباشد و به معنی میدان ارتباطی نزدیک است.این فناوری در حوزه ی رادیویی ۱۳٫۵۶ مگاهرتز فعالیت میکند. NFC توسط شرکت NXP سازنده مواد نیمه رسانا و شرکت سونی برای استفاده در فواصل نزدیک طراحی و توسعه یافته است. این فناوری دومین گزینه ی معتبر برای کارت های هوشمند و کیف پول الکترونیکی (RFID) از سوی سازمان استاندارد جهانی میباشد و در آینده نزدیک میتوان از آن در حوزه های مختلف در سراسر جهان استفاده کرد.

NFC

این فناوری مطابق طراحی های FeliCa™ و Mifare® ساخته شده است.فناوری FeliCa که توسط شرکت سونی توسعه یافته است و به صورت گسترده در کشور ژاپن و در بعضی از قسمت های کشور های آسیایی مورد استفاده قرار میگیرد. فناوری Mifare نیز تکنولوژی ساخته شده توسط شرکت فیلیپس میباشد که دارای گواهینامه ی استاندارد از سازمان استاندارد جهانی میباشد و محبوب ترین سیستم کارت های هوشمند در تمام جهان میباشد.هم چنین به کمک این فناوری قابلیت نوشتن و خواندن اطلاعات در دستگاه هایی که از NFC پیشتیبانی میکنند وجو دارد و به علاوه تمامی دستگاه های دارای این فناوری میتوانند با یک دیگر ارتباط برقرار کنند و این نشان دهنده این است که NFC می تواند به صورت گسترده تر و آسان تری نسبت به نرم افزار های مشابه به کار گرفته شود.

زندگی جدید به کمک NFC

بهترین کاربردی که NFC دارد ایجاد اتصال بی سیم بین دستگاه های ارتباطی میباشد. دستگاه هایی که از فناوری NFC پشتیبانی میکنند به آسانی این امکان را به کاربر میدهند که اطلاعات مورد نظر را با یک لمس یا نزدیک کردن دستگاه خود به دستگاه دیگر، ارسال و یا مبادله کنند و به این شکل این فناوری زندگی دیجیتال انسان ها را بسیار آسان تر میکند. و هم چنین این فناوری در تمام دنیا دارای تاییدیه استاندارد است پس میتوان آن را در سر تا سر جهان مورد استفاده قرار داد.

فناوری NFC فقط در فاصله محدودی کار میکند و بیشترین مسافت برای استفاده از آن ۱۰سانتی متر میباشد.البته شاید محدودیت در هر زمینه ای ناخوشایند باشد ولی به کمک این محدودیت میتوان از سوء استفاده ی افراد شیاد و دریافت اطلاعات غیر مجاز توسط دیگران جلوگیری کرد.هم چنین میتوان فاصله ی اتصال به دستگاه دیگر را در برنامه ی ارائه شده کم کرد. برنامه ای که برای استفاده از NFC ساخته شده است با رابطه ی گرافیکی روان خود این امکان را به هرکسی میدهد که به آسانی با این برنامه کار کند ، و یا اتصالات خود را با دیگر دستگاه ها قطع کند و اطلاعات خود را از بین ببرد و یا بسیاری از وسایل خانگی که از این فناوری پشتیبانی میکنند را کنترل کند. افرادی که از کارت های مسافرتی استفاده میکنند شاید مشاهده کرده باشند که با نزدیک کردن کارت به دستگاه، دروازه ی ورودی باز میشود. فناوری NFC نیز این قابلیت را دارد که همانند و یا شاید آسان تر از کارت مسافرتی در تمامی ایستگاه های قطار و مترو یا اتوبوس و هواپیما مورد استفاده قرار بگیرد.

گواهینامه های NFC

فناوری NFC در دسامبر سال ۲۰۰۲ با شماره ی ECMA-340 به ثبت رسید. در دسامبر۲۰۰۳ NFC گواهینامه ی ISO/IEC 18092 را کسب کرد.چندی بعد توانست گواهینامه ی ISO/IEC 21481. را دریافت کند.هم چنین این فناوری دارای گواهینامه های ISO/IEC 14443 و ISO/IEC 14443 و ISO/IEC 15693 میباشد.این فناوری تمامی کارت های هوشمند که در حوزه ی رادیویی ۱۳٫۵۶ مگاهرتز فعالیت دارند را پشتیبانی می کند.

کاربرد های NFC

فناوری NFC سه کاربرد عمده دارد که در ادامه به آن ها میپردازیم.

جایگزین کارت های اعتباری

شاید بهترین و بزرگ ترین و کارآمد ترین کاربرد NFC استفاده از آن به عنوان کارت اعتباری و کارت های هوشمند باشد.شهروندان به جای اینکه تعداد زیادی کارت را برای مصارف مختلف حمل کنند میتوانند فقط با یک دستگاه مجهز به فناوری NFC تمامی این کارها را به آسانی انجام دهند.هم چنین شرکت ها میتوانند برنامه هایی را برای مصارف تخصصی تر در تمامی دنیا بسازند.

خواندن و نوشتن اطلاعات

یکی دیگر از کاربرد های NFC خواندن و نوشتن اطلاعات میباشد.دستگاه های مجهز به NFC میتوانند با شناسایی تگ های مخصوص این فناوری تمامی اطلاعات موجود در پایگاه داده را برای یک محصول به کاربر نشان دهند.

تبادل اطلاعات بین دو دستگاه

دستگاه های دارای فناوری NFC میتوانند با سرعت ۲۱۲ تا ۴۲۴ کیلوبایت بر ثانیه اطلاعات را بین خود تبادل کنند.این ارتباط میتواند بین رایانه با رایانه و یا گوشی با گوشی و یا گوشی به رایانه باشد. فقط لازم است شما دستگاه خود را به دستگاه دیگر نزدیک کنید و آنگاه میتوانید تمام اطلاعات را مانند ایمیل ها ، برنامه ها ، تصاویر ، حافظه و حتی داده های XML را در دستگاه دیگر مشاهده و یا بین دو دستگاه انتقال دهید.

موارد کاربرد اضافه

انتقال اطلاعات به دیگر وسایل

شاید وسایلی باشند که از NFC پشتیبانی نکنند آنگاه چگونه میتوان اطلاعات را بین دو دستگاه انتقال داد؟ NFC این قابلیت را دارد از فناوری بلوتوث نسخه ۲ و وای فای پشتیبانی کنند و همانند دیگر دستگاه ها داده ها بین این دستگاه ها انتقال دهد.

هم چنین میتوان به کمک شبکه وای فای و یک مبدل NFC دستگاه خود را به طور غیر مستقیم از یک وسیله ی دیگر به شبکه اینترنت متصل کنید.

 

کشور هایی که در آن ها از فناوری NFC به صورت گسترده از سال ۲۰۰۵ تا به حال استفاده میشود.

دیگر استفاده های NFC

کنترل دستگاه های خانگی از نزدیک

یکی از کاربرد های NFC که در آینده ای نه چندان دور مورد استفاده قرار میگیرد کنترل لوازم خانگی است. همان طور که در تصویر مشاهده میکنید به کمک NFC میتوان وسایل صوتی و تصویری را به آسانی کنترل کرد و دیگر نیازی به کنترل های مختلف برای هر دستگاه نمی باشد.

کنترل شبکه بی سیم

به کمک NFC شما میتوانید به آسانی شبکه بی سیم را کنترل کنید. همان طور که در تصویر مشاهده میکنید میتوان با NFC دسترسی هر کاربر را به شبکه محدود کرد و یا شبکه را خاموش و روشن و یا غیر فعال کرد. و حتی میتوانید رمز عبور خود را برای شبکه بی سیم تغییر دهید.

 

 

 

منابع:

NFC global

NFC portal site

 

 

گفتگو ها

    جالب بود
    ممنون

    امیر

    سلام، آیا میشه از این تکنولوژی NFCبرای دستگاه های حضور و غیاب استفاده کرد؟

      حسین جاهدی

      قکر کنم مشکلی نداشته باشه فقط باید دستگاه اصلی حضور و غیاب رو به تکنولوژی NFC مجهز کنند و تمام کاربران هم تلفن همراه شون از این قابلیت پشتیبانی کنه.

    soroush

    salam
    khaili mamnon az inke in fanavariye jadido moarefi kardin
    faghat ye khaheshi dashtam age emkanesh hast matalebe bishtari az protocol ya memariye network nfc beman bedin chon poroje nam dar in zamine hast
    mamnon misham

    مهتاب

    باسلام به نظر شما اگه فناوری nfc راواسه پایان نامه م انتخاب کنم میتونم پروژه خوبی ارایه بدم اگه ممکنه کتابهایی هم در این مورد بهم معرفی کنید درضمن اگه موضوع دیگه ای هم مد نظر دارید ممنون میشم راهنماییم کنید

      حسین جاهدی

      سلام
      آره موضوع خوبی هست فقط منابع زبان فارسی خیلی زیاد نیست که در حد پایان نامه باشه و شما مجبور خواهید بود به منابع انگلیسی زیاد مراجعه کنید.
      اگر این موضوع رو انتخاب کردید دوباره به ما اطلاع بدهید تا در این زمینه کمک تان کنیم

      موفق باشید.

    مهتاب

    سلام آقای جاهدی.خسته نباشید.ممنون میشم کمکم کنم. به نظرتون از کجاشروع کنم؟

      حسین جاهدی

      سلام ممنون 🙂
      ایمیل تون ثبت شد در هنگام ارسال نظر
      من بعد به شما ایمیل میزنم

    A.ZORMAND.A

    سلام چطوری باید با این فناوری کار کنیم؟

      حسین جاهدی

      سلام
      در گوشی های همراه و یا تبلت ها و … که این ویژگی رو داره می تونید برای ارسال اطلاعات با یکی دیگر و … استفاده کنید.
      مثل بلتوث در گوشی همراه ها. این فیلم رو ببینید:
      http://www.aparat.com/v/Er5aq